Λιάπηδες: Μια πανάρχαια ελληνική φυλή στη νότια Αλβανία

Written by Μάριος Δημόπουλος
Share

Οι Λιάπηδες, ένα αλβανικό φύλο που ζει στα νότια της Αλβανίας, κατάγεται από τους αρχαίους Λάπηθες ή Λαπίθες, που ήταν ένα ελληνικό φύλο που κατοικούσε  από την Πίνδο ώς τη Θεσσαλία και τα ίχνη του βρίσκονται ώς και την Πελοπόννησο. Το όνομα Λαπίθες ή Λάπηδες και το Λιάπηδες είναι ακριβώς το ίδιο. Η τροπή του θ σε δ και η τροπή κατά συνέπεια του Λάπηθες σε Λιάπηδες είναι συνηθισμένο φαινόμενο στην ελληνική γλώσσα, π.χ. ουδείς και ουθείς.

Ας δούμε όμως ποιοι ήταν οι Λάπηθες. Οι Λάπηθες αναφέρονται από την ελληνική μυθολογία και τις αρχαίες παραδόσεις ως πολεμικός και ανδρείος λαός. Οι περισσότεροι ήρωες της Αττικής είναι Λάπηθες, όπως ο Θησέας και ο Πειρίθου. Ο Μ. Σακελλαρίου στην Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τ. Α, σελ. 372 γράφει για τους Λάπηθες: «Οι Λαπίθες αρχικά εγκαταστάθηκαν στη δυτικότατη Θεσσαλία και στην Πίνδο, απ’ όπου είχαν επαφές με την Ήπειρο. Σχετικές αναμνήσεις διεσώθηκαν σε μεταγενέστερους μύθους αυτού του φύλου. Στην αρχή ενός πολυμελούς γενεαλογικού δέντρου Λαπιθών ηρώων που ανήκουν στον ορίζοντα της προχωρημένης Μυκηναϊκής εποχής και παρουσιάζονται να δρουν στην Αν. Θεσσαλία και σε νοτιότερες ελληνικές περιοχές, το ποθετείται ο Υψεύς που από τη μια μεριά εντοπίζεται στις πτυχές της Πίνδου γύρω από τον Πηνειό, και από την άλλη μεριά λέγεται πατέρας της Θεμιστούς, που έχει πάρει θέση στους μύθους των Αθαμάνων. Ένας από τους Λάπιθες ήρωες ο Πολυποίτης είναι συνώνυμος με έναν γιο του Οδυσσέα και της Καλλιδίκης, βασίλισσας των Θεσπρωτών. Δυο ήρωες Λαπίθεςο Πειρίθους, πατέρας του Πολυποίτη, και ο Θησεύς, έχουν μια περιπέτεια στον χώρο που εντοπίζεται στη Θεσπρωτία. Τέλος η σύναψη Λαπιθών και Μολοσσών σε εγκαταστάσεις τους στη νότια Ελλάδα, δικαιολογεί το ερώτημα, μήπως συνέπραξαν στον δρόμο που τους έφερε ώς εκεί από την Πίνδο. Σύμφωνα με την Ομηρική μαρτυρία, οι Λαπίθες κατείχαν κοντά στο τέλος της Μυκηναϊκής εποχής τις πόλεις Άργισσα, Γυρτώνη, Όρθη, Ηλώνη, Ολοσσώνα που εντοποπίζεται στη βόρεια Πελασγιώτιδα και τη Νότια Περραιβία, όπως άλλωστε οι πόλεις Λάρισσα, Μόψιον και τα βουνά Όσσα και Ομόλιον που τους αποδίδουν οι νεότεροι συγγραφεις. Οι πηγές αναφέρουν πολυάριθμους ήρωες Λαπίθες, πολύ περισσότερους από τους ήρωες οποιουδήποτε άλλου ελληνικού φύλου. Από αυτούς τους ήρωες ο Αιγεύς και ο Θησεύς συνδέονται με τη Θεσσαλία, ο δεύτερος ιδιαίτερα με τη Μαγνησία και την πόλη των Φερών. Επίσης στη Θεσσαλία αλλά και στην κοιλάδα του Σπερχειού τοποθετείται ο Άμπυκος, ο Πολυποίτης, ο Φάλαρος. Στη Φωκίδα έχουμε πόλη Θησεία και άλλα ίχνη Λαπίθων. Η Βοιωτία συγκεντρώνει Φάλαρο, Κόρωνο και άλλους ήρωες Λαπίθες. Η μεγαλύτερη όμως συγκέντρωση παραδόσεων και ονομάτων Λαπιθών παρατηρείται στην Αττική. Το γένος των Περιθοιδών, κοντά στον Μαραθώνα, πίστευε ότι κατάγεται από τον Λαπίθη Πειρίθου. Ο Βούτης, πρόγονος άλλου Αττικού γένους, των Βουτάδων είναι ομώνυμος με τον πατέρα της Ιπποδάμειας, γυναίκας του Πειρίθου και μητέρας του Πολυποίτη. Τρίτο Αττικό γένος, οι Κορωνίδαι, και η Κώμη Κορώνεια, έχουν ως επώνυμο τον Λαπίθη ήρωα Κόρωνο. Η Κορώνεια βρισκόταν κοντά στη Βραυρώνα και στον δήμο των Φιλαϊδών, όπου ήταν εγκατεστημένοι οι Φιλαΐδαι, γένος Μολοσσικής καταγωγής. Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο για τις σχέσεις των Λαπιθών με τους Μολοσσούς και μάλιστα τους Φιλαΐδες είναι το γεγονός ότι το πολύ σπάνιο όνομα Κύψελος απαντά στους Φιλαΐδες της Αττικής και σε ένα γένος Λαπιθών εγκατεστημένο στη βορειοανατολική Πελοπόννησο».

Όπως βλέπουμε, οι Λάπηθες ήταν ένα πανάρχαιο ελληνικό φύλο που δρούσε από την Αττική ώς και την Ήπειρο. Οπότε η καταγωγή των Αλβανών Λιάπηδων από αυτό το ελληνικό φύλο είναι σχεδόν βέβαιη.

Υπάρχει όμως και η άποψη ότι οι Αλβανοί Λιάπηδες κατάγονται από τους Ιάπυγες, που θεωρούνται ιλλυρικό φύλο. Οι Ιάπυγες ήταν ένας αρχαίος λαός της λεγόμενης Μεσσαπικής ομάδας, η οποία ήταν αρχικά εγκατεστημένη στην Ιλλυρίδα. Αυτή η ομάδα λαών μετανάστευσε στις νοτιοανατολικές περιοχές της Ιταλικής χερσονήσου και ειδικότερα στο νοτιοανατολικό της άκρο (αρχαία Ιαπυγία ή Καλαβρία, μετέπειτα Απουλία) στα τέλη του 12ου αιώνα. Η γλώσσα των λαών αυτών ήταν η συμβατικά ονομαζόμενη Μεσσαπική, η οποία θεωρείται συγγενής της Ιλλυρικής. Είναι απορίας άξιον γιατί οι Ιάπυγες θεωρούνται Ιλλυριοί και άσχετοι με τους Έλληνες, αφού ο Ηρόδοτος (Ζ’ 170) κατέγραψε μια παράδοση, σύμφωνα με την οποία ένα εκστρατευτικό σώμα Κρητών εγκαταστάθηκε στη Μεσσαπία, μετά την αποτυχία της εκστρατείας τους στη Σικελία και την καταστροφή του στόλου τους από θύελλα και ίδρυσαν την πόλη Υρία (μεταξύ Τάραντος και Βρινδησίου), αλλάζοντας το όνομά τους από Κρήτες σε Μεσσάπιους Ιάπυγες. Το όνομα Ιάπυγες δόθηκε από τους Έλληνες αρχαίους συγγραφείς και ανέφεραν σχετικά τον μύθο του Ιάπυγα (γιου του Δαίδαλου ή του Λυκάονος) θεωρώντας τον ιδρυτή και επώνυμο των Ιαπύγων. Θυμηθείτε που προηγουμένως παρουσιάσαμε στοιχεία για την καταγωγή των βορειοαλβανών Γκέγκηδων από τους Ετεοκρήτες.

Οι φερόμενοι με την ονομασία Λιάπηδες, ή Λιάπιδες αποτελούν ιδιαίτερη εικαζόμενη αλβανική φυλή, κάτοικοι της άλλοτε Λιαπουριάς. Οι Λιάπηδες άρχισαν να αναφέρονται με την ονομασία αυτή σε γραπτά κείμενα κατά τον 14ο με 15ο αιώνα. Κατά την περίοδο αυτή φέρονται κάποιες φατρίες αυτών να κατήλθαν στον κυρίως ελλαδικό χώρο «συν γυναιξί και τέκνοις και κτήνεσι», όχι όμως ως πολέμιοι αλλά φιλικά διακείμενοι όπου και εγκαταστάθηκαν στις περιοχές Αττικοβοιωτίας, Εύβοιας και στη Πελοπόννησο και από εκεί στις Σπέτσες και την Ύδρα. Η ειρηνική τους αυτή διείσδυση προς νότο ίσως να υποδηλώνει φυλετική υπόμνηση της αρχαιοελληνικής τους καταγωγής. Στην ουσία δεν κατέβαιναν σε ξένα εδάφη, αλλά επέστρεφαν στην πατρίδα τους.

 

                                                     

 

                                                    

 

                                                                                       

                                   

                          

Add comment


Security code
Refresh

Comments  

 
0 #15 Louis 2018-11-06 07:40
Hello. I see that you don't update your site too often. I know that
writing articles is time consuming and boring.
But did you know that there is a tool that allows you to create new posts using
existing content (from article directories or other blogs
from your niche)? And it does it very well. The new articles are high
quality and pass the copyscape test. Search in google and try:
miftolo's tools

Look at my blog post ... AntonioJuicy: https://EldonSee.wix.com
Quote
 
 
0 #14 oxokapmel 2018-10-26 06:15
http://doxycycline-cheapbuy.site/ - doxycycline-che apbuy.site.anko r onlinebuycytote c.site.ankor
Quote
 
 
0 #13 apixuzol 2018-10-26 05:36
http://doxycycline-cheapbuy.site/ - doxycycline-che apbuy.site.anko r onlinebuycytote c.site.ankor
Quote
 
 
0 #12 ohuyecojan 2018-10-26 03:59
http://doxycycline-cheapbuy.site/ - doxycycline-che apbuy.site.anko r onlinebuycytote c.site.ankor
Quote
 
 
0 #11 ocbiseie 2018-10-26 03:14
http://doxycycline-cheapbuy.site/ - doxycycline-che apbuy.site.anko r onlinebuycytote c.site.ankor
Quote
 
 
0 #10 ayelotonubaf 2018-10-26 03:01
http://doxycycline-cheapbuy.site/ - doxycycline-che apbuy.site.anko r onlinebuycytote c.site.ankor
Quote
 
 
0 #9 ibufmog 2018-10-26 02:29
http://doxycycline-cheapbuy.site/ - doxycycline-che apbuy.site.anko r onlinebuycytote c.site.ankor
Quote
 
 
0 #8 abenaqosotitu 2018-10-26 02:09
http://doxycycline-cheapbuy.site/ - doxycycline-che apbuy.site.anko r onlinebuycytote c.site.ankor
Quote
 
 
0 #7 fumumecu 2018-10-16 17:30
http://doxycycline-cheapbuy.site/ - doxycycline-che apbuy.site.anko r onlinebuycytote c.site.ankor
Quote
 
 
0 #6 emozifipojum 2018-10-16 16:40
http://doxycycline-cheapbuy.site/ - doxycycline-che apbuy.site.anko r onlinebuycytote c.site.ankor
Quote
 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ:

Επιτρέπεται η αναδημοσίευση μέρους ή όλων των αναρτήσεων της ιστοσελίδας ΠΕΛΑΣΓΟΙ-ΕΛΛΗΝΕΣ-ΑΛΒΑΝΟΙ – www.greeks-albanians.com σε ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας με προϋπόθεση την αναφορά του αρθρογράφου και της ιστοσελίδας με ενεργό λινκ.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση μέρους ή όλων των αναρτήσεων της ιστοσελίδας ΠΕΛΑΣΓΟΙ-ΕΛΛΗΝΕΣ-ΑΛΒΑΝΟΙ – www.greeks-albanians.com σε έντυπα μέσα χωρίς τη γραπτή άδεια του κατόχου αυτής της ιστοσελίδας Μάριου Δημόπουλου.

Wednesday the 12th - . Thanks to Joomla 2.5 templates by FTS